Truus’ Children

Lange documentaire (90 minuten) over de Nederlandse verzetsheldin Truus Wijsmuller. Om een indruk te krijgen, treft u hieronder de trailer aan. De planning is dat de film eind november gereed is.

Door haar daadkrachtige optreden werden rond de 10.000 Joodse kinderen uit Duitsland, Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije, en Polen op tijd in veiligheid gebracht, en konden zij mee aan boord van de zogenaamde Kindertransporten wegkomen naar Nederland en Engeland.

Des te opmerkelijker is het dat – bijna veertig jaar na haar dood – nooit eerder een documentaire over ‘tante Truus’ – zoals ze door de kinderen die zij redde werd genoemd – is gemaakt. Hoe meer wij over haar te weten komen, hoe duidelijker het wordt dat zij minstens zo belangrijk en heldhaftig werk heeft gedaan als oorlogshelden als Oskar Schindler en Nicholas Winton.

Het grote verschil is echter dat mevrouw Wijsmuller nauwelijks echte erkenning heeft gekregen voor haar werk, en maar bij heel weinig mensen in ons land en daarbuiten bekend is.